Veckans citat

"Förr tyckte jag att jag hade svårt att bestämma mig, men nu är jag inte så säker längre."- Woody Allen

måndag 29 november 2010

Internationella relationer

Dessa frågor ska, om ni inte redan gjort det, besvaras och skickas via mail till antingen mig: jashedman@gmail.com eller till Katarina: katarina.falk@pub.malmo.se




1. Varför är det konflikt mellan israeler och palestinier? Berätta kortfattat om bakgrunden.
2. Hur är situationen i Gaza just nu?
3. Pågår fredsförhandlingar? Vad vet du om dessa?
4 Varför är internationella trupper i Afghanistan?
5. Vilka olika grupper vill ha makt i Afghanistan?
6. Hur är situationen just nu för den afghanska befolkningen?
7. Var(på vilken nivå) fattas beslut om en flykting får asyl inom EU eller inte?
8. Vilka förändringar håller EU på att göra vad gäller asyl- och flykingpolitiken?


9. Jämför konflikten mellan israeler och palestinier med konflikten i Afghanistan. Vilka skillnader och vilka likheter ser du?
10. Hur bör konflikten mellan israeler och palestinier lösas, anser du?
11. Bör svenska och andra internationella trupper vara i Afghanistan? Argumentera för din ståndpunkt.
12. Hur anser du att EU:s flyktingpolitik bör vara? Generösare? Strängare? Ska alla länder ta emot lika stor andel flyktingar? Argumentera för din ståndpunkt.
13. På vilken nivå bör beslut om asyl fattas? Ska varje land avgöra? Eller ska det vara gemensamma unionsbeslut?Argumentera för din ståndpunkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar